Store besparelser med solcelleanlæg og fælles afregning af strøm

Annonce – Dato 6 Apr 2017

Boligafdelingen Øbro95 køber el på vegne af alle beboere

Store besparelser med solcelleanlæg og fælles afregning af strøm

Store besparelser med solcelleanlæg og fælles afregning af strøm

Boligafdelingen Øbro95 køber el på vegne af alle beboere

Øbro95 er et alment boligbyggeri fra 1929, som hører under boligselskabet AKB og administreres af KAB. I forlængelse af etablering af et solcelleanlæg i 2016 besluttede man at lade boligforeningen købe el på vegne af beboerne og selv stå for afregningen internt i foreningen.

Besparelse på 179.288 kr. om året, tilbagebetalt på 1,6 år

Baggrunden for investeringen var at etableringen af den interne el-føring (også kaldet bi-målerordning) tillod boligforeningen af forbruge mest muligt af den solcelleproducerede strøm, men samtidig var en god investering i sig selv på grund af store besparelser på målerafgift, el-abonnement og elpris. Boligforeningens fælles indkøb af el og tilhørende el-føring betyder, at de har en besparelse på 180.000 kr om året, og en investering der er tilbagebetalt på 1,6 år.

Hvad kræver det?

Boligselskabet etablerer EN fælles hovedmåler og en række bimålere (ejet af boligselskabet) hos lejerne. Boligselskabet står registeret som kunde på fælles-måleren, og det er alene denne måler, som afregnes af elselskabet. Boligselskabet foretager selv afregning af lejernes elforbrug via brug af bimålere. Der skal indsamles underskrifter fra alle vedr. fravælgelse af det frie el-valg. Det kræver 100% tilslutning. Hvis der ikke opnås 100% tilslutning, kræver det fri el-valg, at de specifikke lejere får opsat en separat afregningsmåler.

Sådan hjalp Gaia Solar Øbro95

Gaia Solar havde med 20 års erfaring ansvaret for at håndtere hele projektet. Arbejdet inkluderede afmelding af målere og opsætning af nye målere. Efterfølgende kan boligforeningen enten selv lave deres eget system til at håndtere el-regnskab, eller Gaia Solar kan hjælpe med et system til at håndtere det interne fordelingsregnskab.

Stor tilfredshed hos beboerne

Øbro 95 er godt tilfreds med investeringen. ”Det har været et rigtig godt forløb, hvor Gaia Solar har skabt et flot resultat og en løsning, som gør det nemt at administrere afregning af lejernes el-forbrug”, udtaler Dion Madsen, Servicechef Øbro 95. ”Dertil kommer at flere beboere får udbetalt penge i perioder, hvor de er væk på ferie på grund af solcelleproduktion – hvilket kun er muligt med et samlet el-indkøb.”

Læs mere på www.gaiasolar.dk