Etablering af ladestandere til el-biler i almennyttige boligforeninger

Annonce – Dato 11 Aug 2022

Den almennyttige forening i Engen i Rødovre har fået opsat ladestandere fra HomeCharge & DKTV. Vi mødtes med Claus Ohlsson, der er formand i foreningen, og som har været primus motor på projektet til en snak om, hvordan processen har været fra A til Z.

Etablering af ladestandere til el-biler i almennyttige boligforeninger

Hvordan udvalgte I en ladeoperatør?

“Som de fleste taler man med flere operatører – typisk tre. Jeg havde hørt om HomeCharge via en kontakt, og fik hurtigt etableret en god, troværdig dialog med DKTV, der står for installationen. Faktisk havde jeg selv vilde planer om at etablere ladestandere på samtlige fem p-pladser, men Anders fra HomeCharge & DKTV fik mig til at revurdere, og forsikrede mig om, at vi roligt kunne starte ud med én og så udvide i takt med, at der kom flere elbiler. Det var en ærlig og god snak.”

”Det var også vigtigt for os selv at eje løsningen. Ellers risikerer man, at ladepladserne skal være offentlige. Da vi i forvejen har få p-pladser, var det ikke vejen frem for os. Oveni er det billigere for os selv at bestemme elprisen og ikke være låst fast af en dyr abonnementsaftale. Derudover betød det også noget for os, at HomeCharge er koblet sammen med en stor virksomhed som DKTV. Det giver en tryghed.”

Etablering af ladestandere til el-biler i almennyttige boligforeninger

Hvordan fik I strøm til laderne?

“Jeg allierede mig med vores lokale elektriker. Og vi fandt hurtigt ud af – som nok de fleste vil opleve – at vi ikke havde strøm nok i selve boligen, men måtte tilkobles ekstra elforsyning. 32 amp i alt. Det kunne gøres via gravstenen (forsynings-skabet) på den ene af vores p-pladser.”

Hvordan gør I med P-Pladser?

“Vi har fælles p-pladser i foreningen. Desværre ikke så mange pladser, som der er biler. Så det har det også været vigtigt at tage hensyn til. Vi valgte fire pladser i hjertet af foreningen. Det var mest fair. Samtidig med at der var nem tilgang til ekstra strøm, så vi undgik for meget gravearbejde. Det bliver hurtigt en dyr post. Pladsen til opladning kan max bruges i tre timer. Vi har allieret os med et P-selskab. Det koster ikke noget. Omvendt tjener vi heller ikke noget. Og så slipper vi for at skulle agere vagthunde for hinanden.”

Hvad med finansiering?

”Vi havde faktisk indhentet flertal til at kunne finansiere projektet via en huslejestigning på 0,5 %. Men det viste sig, at vi havde et overskud på resultatkontoen til at kunne finansiere hele projektet, og dermed undgik vi at pålægge det huslejen. Den dyreste post blev kobling til ekstra elforsyning på cirka 35.000 kr.''

Hvordan betaler brugerne for opladning?

”De er koblet på Monta app’en, der følger med HomeCharge løsningen. Her tilmelder man sig med betalingskort, og pengene for strømmen overføres til foreningen. Her er også fratrukket el-refusionen, som man får, når det administreres af en ekstern operatør. Det hele sker helt automatisk. ”
”Og så er vi så heldige at have en fastprisaftale på el, der er låst fast i ¾ år endnu, så vi er ikke påvirket af de stigende elpriser for tiden. Lige nu koster det 1,38 kr. per kWh alt inkl. at oplade sin elbil. Det koster nemt 4-5 kr. at lade på en offentlig stander.”

Den almennyttige forening i Engen i Rødovre har fået opsat ladestandere fra HomeCharge & DKTV

Gode råd fra Claus og hvilke spørgsmål I kan stille jer selv:

  • Hvad er behovet i vores ejendom – hvor mange elbiler er der nu – og hvor mange er på vej?
  • Har vi nok eksisterende strøm? F.eks. kan der være ekstra strøm at hente fra varmecentral eller andre etablerede kilder. Er der behov for at koble ekstra på fra forsyningen? Alliér jer med en uvildig rådgiver f.eks. foreningens elektriker.
  • Hvor kan ladepladser placeres? Der skal tages hensyn både til elbilisterne, men også de andre bilister i foreningen. Samtidig skal man undgå, at der skal graves for meget.
  • Hvem skal holde styr på, at regler for ladepladser overholdes? Skal I alliere jer med et p-selskab?
  • Hvordan kan etableringsomkostningerne finansieres? Er det et fælles projekt? Eller skal regningen kun pålægges brugerne?
  • Vil I selv eje løsningen? Ellers skal det være en abonnementsaftale?

Claus afslutter med:

“Det er vigtigt at være fremsynet og sikre foreningen fortsat er attraktiv. Og jeg tror på, at ladestandere først skal være på plads, inden det bliver mere almindeligt at erhverve sig en elbil.”

Er du interesseret i at vide mere om løsningen fra HomeCharge & DKTV, så læs mere her.

I er også velkomne til at kontakte os: (Vest) tlf. 30 60 30 83 / (Øst) tlf. 30 93 74 11, eller send en mail til: info@homecharge.dk

Mere om produktet HomeCharge

HomeCharge

HomeCharge: Ladestandere til erhverv og boligforeninger