Hvorfor kalkstabilisering halverer prisen på jordhåndtering

Annonce – Dato 12 Aug 2025

”Kunden betaler, hvad det koster og ikke mere”.

Dansk Anlægsteknik rykker ind med deres kalkstabiliseringsanlæg

Vi sidder i bilen på vej til endnu en byggeplads. Denne gang i Haslev, hvor byggemodningen er i gang for et helt boligkvarter. Vi kan ikke komme ind. Der holder lastbiler, firmabiler, gummigeder. Vi prøver næste indgang – heller ikke noget held. Til sidst parkerer vi og går til fods på sightseeing blandt de enorme jordbunker under solen på Lysholm Have.

Det fulde omfang af besparelser, når Dansk Anlægsteknik rykker ind med deres kalkstabiliseringsanlæg, er svær at estimere. Faktisk er en halvering et beskedent bud.

“Som oftest er det minimum en halvering. Afhængig af råstofpriserne snakker vi om alt fra en halvering til 1/8 af prisen,” siger Carsten Johansen, medstifter og direktør i Dansk Anlægsteknik.

1000 jordtransporter på de danske veje hver dag

Ledetråden ligger i det alt for velkendte syn på danske byggepladser: logistiske udfordringer som trafik, forsinkelser og overarbejde. Jordtransport efter jordtransport snegler sig ind og ud. Næsten 1000 jordtransporter hver dag 365 dage om året på de danske veje ifølge Danmarks Statistik. Hvem skal først? Hvad er vigtigst? Det bliver et nærmest uløseligt entreprisepuslespil – ofte med ekstraregninger til følge.

Her tilbyder kalkstabilisering en løsning, der fjerner mange af usikkerhederne.

“Det er forholdsvis åbent for kunden. De betaler, hvad det koster – og ikke mere,” siger Carsten Johansen.

Kalkstabilisering skærer mange led ud af værdikæden. Våd jord behøver ikke køres bort, men blandes med ofte under én procent kalk og kan derefter genbruges som stabilt underlag. Dansk Anlægsteknik har længst erfaring på markedet og patent på deres teknologi, som kan håndtere alt fra fremmedlegemer og store klumper til høj fugtighed.

“Vi laver i ton, hvad der svarer til tre lastbiler i timen med det lille anlæg – og seks med det store. Det er lastbiler, der ellers skulle hente, læsse og vende retur,” forklarer han.

Men det er langt fra den eneste besparelse. Ved jordtransport skal der tages prøver pr. 30-120 tons afhængig af området. Og ovenpå det kommer myndighedernes sagsbehandling.

Bæredygtighed: Et stort ord for en fynbo

Sand og grus er de mest anvendte ressourcer i Danmark ifølge Danmarks Statistik. Udbuddet kan ikke følge med efterspørgslen, og udvindingen belaster både økonomien og havbunden.

Bæredygtighed er dog et stort ord for en mand fra Nordfyn:

“Man skal passe på med ordet bæredygtighed. Men der er mange besparelser i værdikæden – så kan råstofferne bruges bedre andre steder, som i beton eller asfalt,” siger han.

Men hvorfor er Dansk Anlægsteknik ikke allerede fast inventar på alle byggepladser?

Carsten Johansen peger på, at bygge- og anlægsbranchen har mange krav, normer og regler, hvor det ofte er nemmest at holde sig til det, man kender.

“Der er en frygt for, at det bliver mere bøvlet. Vi er i en branche, hvor folk skal have det mellem fingrene, før det giver mening.”

Derfor tilbyder Dansk Anlægsteknik en gratis demonstration: 50 tons jord – uden beregning – fordi prisreduktionen kan godt virke som lidt for godt til at være sandt.

Læs mere her: kalkstabil.dk/