Annonce – Dato 28 okt 2025
Byggemodning eller motorvej? Hvorfor Martin og fræseren er hurtigst.

Når Martin Femhøj smækker tænderne i jorden, er det med en intention om at sætte et mærkbart aftryk.
”Jeg kan godt lide, at man ligesom kan se, at der sker noget, når man har været der – når man bygger vejene op fra bunden af”, siger han.
Martin er ansvarlig for fræsningen hos Dansk Anlægsteknik. Tænderne sidder på et hvidt monster af en maskine, der fræser brændt kalk ind i den plastiske lerjord og danner det nederste lag af en vejkasse. Den stabiliserede underbund skal sørge for, at vejen kan modstå deformationer fra tunge lastbiler og frostskader forårsaget af iskrystaller, der udvider sig.
Se fræseren smække tænderne i jorden her
Kalkstabilisering gør lerjorden tørrere, mindre plastisk og mere stabil at arbejde med. Det skaber nogle hårdføre vejkasser, der kan modstå mere belastning på tyndere lag og reducere behovet for dyre råstoffer i bundsikringen.
Tyndere veje er også en ambition hos Vejdirektoratet.
Ifølge Finn Thøgersen, der er chefkonsulent hos Vejdirektoratet, har de planer om at justere tykkelsen på motorvejene fremover, og her spiller råstofmanglen en stor rolle.
”Mange af vores projektledere kommer løbende til os og siger ’uha’, kan vi ikke lige spare lidt, fordi priserne er blevet regnet for nogle år siden, hvor tingene ikke var så dyre”, sagde han til et foredrag om råstofmangel hos IDA i København i september 2025.
Og et sted, hvor de urolige projektledere netop kan spare, er ved at reducere behovet for råstofferne med kalkstabilisering. Man skal heller ikke underkende, at med kalkstabilisering er lerjorden ikke jordaffald, men en ressource, der kan genanvendes på stedet og bidrage til en mere robust vej.
”Det er jo effektivt på den måde, at du ikke skal bortkøre jorden og køre en masse sand til, men kan bruge de materialer, du har på stedet”, fortæller Martin Femhøj.

Fra førerhuset i traktoren holder han skarpt øje med om hele processen kører snorlige. Fræseren kan lave en solid bund til 4000 kvadratmeter vej om dagen. Det er den absolut hurtigste metode til at skabe en solid bund til byggeriet og ifølge Martin, er det meget enkelt hvorfor.
”Det er det billigste og hurtigste, fordi det ikke kræver så meget at komme ud og komme i gang, og fordi du kommer over et større areal hurtigere”, konstaterer han.
Traktoren og maskinen med de store tænder kan dog ikke tage hele æren for hastigheden. Martin er en traktorfører, der kan lide, når tingene er i bevægelse.
”Jeg kan godt lide at køre med fræseren. Jeg kan passe mig selv og bestemme lidt, hvordan og hvorledes det skal foregå, og så kommer du jo rundt”.
Læs mere om vores projekter på: kalkstabil.dk/ | LinkedIn