IAC Acoustics bygger 286 meter radar-usynlig Blast Wall til CPH Airport

Dato: 2 mar 2021

Som en del af CPH Airports opførsel af Finger E, fase 2, har IAC Acoustics håndteret design, projektledelse og installation af en 286 meter lang Blast Wall i radar-usynlig glasfiber.

Den første af sin slags i Danmark

Siden 1925 har CPH Airport skabt rejsemuligheder, forretning og oplevelser for millioner af mennesker. Det er den største internationale lufthavn, der betjener København, Sjælland og en stor del af det sydlige Sverige, og den største lufthavn i de nordiske lande med tæt på 30,3 millioner passagerer om året (2019).

I december 2016 præsenterede CPH Airport et ambitiøst projekt om at udvide lufthavnen for at imødekomme fremtiden. Formålet var blandt andet at være en af de mest effektive, serviceorienterede og bæredygtige lufthavne i verden. Som en del af dette projekt vil opførelsen af den nye Finger E rumme 10 gates til store fly og 20 gates til mindre fly på europæiske ruter. Den første fase af Finger E stod klar i 2019 og tilføjede hermed 22.000 m2 til lufthavnen med 7 gates og 800 siddepladser. Den anden fase er igangsat og forventes klar i slut 2020.

Blast Wall i radar-usynlig glasfiber

Blast Wall i radar-usynlig glasfiber

Som en del af fase 2 fik IAC Acoustics til opgave at håndtere design, projektledelse og installation af en 286 meter lang Blast Wall. Den radar-usynlige Jet Blast Deflector er konstrueret til at modstå jet blast med høje temperaturer og beskytter både bygninger, navigationsudstyr, køretøjstrafik og personale i lufthavnen.

Læs mere om Blast Walls her

Sikkerhed for fly og lufthavnspersonale

IAC Acoustics udviklede en skræddersyet løsning ud fra sit sortiment af Jet blast deflectors

Den nye Blast Wall er den første af sin slags i Danmark, unikt designet i radar-usynlig glasfiber. Den gennemsigtige glasfiber gør det muligt for fly og lufthavnspersonale at navigere i forhold til hinanden i det travle lufthavnsområde, hvilket giver sikkerhed såvel som en effektiv arbejdsgang.

IAC Acoustics udviklede en skræddersyet løsning ud fra sit sortiment af Jet blast deflectors. I forhold til traditionelle metal Blast Walls giver det endelige design med glasfiber mange vigtige fordele, som gjorde det muligt at indfri CPH Airports kriterier, herunder:

  • Usynlig for radar, uden magnetiske og konduktive egenskaber
  • Høj korrosions bestandighed, biologisk næsten unedbrydelig og resistent for det nordiske klimameget lang levetid og ganske lidt vedligehold
  • Materialerne kan genanvendes ved bortskaffelse

Læs mere om IAC Acoustics her

Mere om produktet Jet Wake barriers og blast barriers

Jet Wake barriers og blast barriers

IAC Acoustics har udviklet produkter til dæmpning af flystøj mm.

Curved Type Jet Wake Barrier

Curved Type Jet Wake Barrier

Mulighed for at installere en støjskærm bagtil

Læs mere

Mesh Type Jet Wake Barrier

Mesh Type Jet Wake Barrier

Sikkerhedsanordning, der omdirigerer jetmotor udstødning

Læs mere

IAC Aviation

IAC Aviation

Aero engine test facilities

Læs mere

Referenceprojekter fra IAC Acoustics A/S

Amager bakke

Amager bakke

Nybygning | København | 3500 Mio.Kr

Nybygning af forbrændningsanlæg i København på 8 etager . Selve byggeriet er ...

DTU Bygning 354

DTU Bygning 354

Indv.renovering | Lyngby-Taarbæk | 17,5 Mio.Kr

Indv.renovering af universitet i Lyngby-Taarbæk . Selve byggeriet er påbegynd...

DR Byen, Koncerthuset

DR Byen, Koncerthuset

Nybygning | København | 100-200 mio.kr

Nybygning af musikhus i København på 7 etager hvor den ene etage er under jor...

Københavns Universitets Søndre Campus, KUA

Københavns Universitets Søndre Campus, KUA

Nybygning | København | 400,0 Mio.Kr

Nybygning af universitet svarende til 4 bygninger i København på 5 etager hvo...

Virksomhedens politik for datahåndtering, integritet og cookies

Du accepterer, at vi indsamler data, når du besøger vores hjemmeside og benytter vores serviceydelser. I vores integritetspolitik forklarer vi, hvilke data vi indsamler, hvorfor vi indsamler dem, og hvad vi bruger dem til.
Læs mere...

OK, jeg forstår