Spilder dine dygtige fagfolk tiden som chauffør?

Annonce – Dato 25 Apr 2019

udbringning af udlejningsværktøj

66% af håndværkerens dag er spildtid – men det behøver ikke være sådan.

De danske installatør- og håndværkervirksomheder skriger på arbejdskraft. Men hvad hvis du kunne få mere ud af de medarbejdere, der allerede arbejder for dig? – uden at de skal løbe hurtigere. En opgørelse fra 3F og Aarhus Universitet viser, at 66% af håndværkerens arbejdsdag går med spildtid. En del af den tid går med oprydning og klargøring – men rigtig meget tid bruges også med at hente materialer og værktøjer hos grossist og udlejer. Noget som NetHire, et mobilt materielstyrings- og udlejningssystem til byggeriet, nu gør op med.

”I mange år har udbringning ikke været et reelt alternativ, fordi det ofte tog for lang tid at få leveret maskiner og værktøj. Vi er i fuld gang med at ændre måden man arbejder på, bl.a. fordi det nu faktisk ikke kan betale sig, hverken i indkøb eller tid, at lade højt betalte håndværkere forlade arbejdspladsen for at køre til grossisten,” forklarer adm. direktør hos NetHire, Steffen Meyer.

Et mobilt materielstyrings- og udlejningssystem til byggeriet

Levering på en time

Hele on demand-tankegangen og tidsbesparende tjenester indtager ifølge Steffen Meyer nu med fuld kraft byggeriet. Koblingen mellem Mover og NetHire betyder, at hvor udbringning af udlejningsværktøj i mange år har været dag-til-dag, kan virksomhederne nu i storbyerne få leveret værktøj og maskiner på ned til en time.

Og det kan vise sig at være tiltrængt i en branche, hvor håndværkere ofte spilder op til to timer om dagen på at hente værktøj og materiel.

”For at sige det ligeud, så er danske håndværkere simpelthen for dyre og for dygtige til også at agere chauffører i en transportvirksomhed. De har specialiseret sig i et fag og så er det også der, de skal have deres fokus,” siger Steffen Meyer

Kemp & Lauritzen øger konkurrenceevnen

En virksomhed, der har udnyttet muligheden for hurtig levering, er Kemp & Lauritzen. De har i samarbejde med Solar og NetHire outsourcet deres lagerstyring og levering.

”Det her betyder, at vi kan bruge vores tid og kompetencer endnu bedre ude hos vores kunder. Vi sparer vores medarbejdere for en masse spildtid, når der skal skaffes nyt værktøj og når værktøjet går i stykker. Det er en kæmpe fordel for vores kunder, der får mere værdi ud af vores teknikere”, siger René Lund Rasmussen, direktør for Teknikhuse, Kemp & Lauritzen.

Læs mere om, hvordan dine medarbejdere bliver mere produktive – uden at løbe hurtigere.