Nyt koncept til parkeringshuse

Annonce – Dato 16 jun 2016

Spæncom sikrer lave driftsomkostninger til nye P-huse

Nyt koncept til parkeringshuse

Spæncom sikrer lave driftsomkostninger til nye P-huse

Spæncom introducerer et nyt koncept for parkeringshuse, som sikrer konstruktionen mod forskydninger og samtidig styrker og stabiliserer de elastiske fuger mellem elementerne. Det betyder mindre vedligehold og lavere driftsomkostninger for bygherren.

Indtil nu har temperatursvingninger været skyld i forskydninger mellem elementerne og deraf revner i de elastiske fuger mellem TTP profilerne i parkeringshusene. Det har medført omkostninger for bygherren til løbende vedligehold, udbedringer og periodiske lukninger af dele af bygningen, når fugerne skal udskiftes. 

Med udviklingen af et nyt design af de klassiske TTP betonelementer har Spæncom gjort konstruktionerne i parkeringshusene helt tætte. Spæncoms salgschef Michael Boye forklarer:

”Det nye koncept adskiller sig fra de eksisterende systemer, hvor man benytter en membran og et ekstra lag beton eller samlingsfugebånd i konstruktionerne. Begge løsninger kræver dog en del vedligehold og løbende udskiftning af komponenter. Vi er med det nye koncept gået helt væk fra konstruktionen med membranen og har valgt at styrke og stabilisere samlingen mellem elementerne, som tidligere var den del, der var det svage led i konstruktionen.”

Løsningen er simpel, men meget effektiv: Den bærende ribbe i TTP elementet flyttes fra midten ud til siderne. Herved kan elementernes egenvægt stabilisere hinanden ved hjælp af overlap i samlingerne. Et EPDM fugebånd som aldrig skal skiftes, præmonteres mellem elementerne og sørger, på grund af det høje tryk, for et tæt P-hus. Finishen færdiggøres herefter med en elastisk fuge, som også sikrer, at der ikke opsamles smuds i fugerne. Fugen har i modsætning til tidligere ingen betydning for konstruktionens tæthed. 

”Alle elementer leveres med færdig køreklar overflade uden behov for efterfølgende udstøbning af overbeton. Denne løsning sikrer, at der ikke opstår revner under bevægelser som følger af temperaturpåvirkninger. Vores parkeringshuskoncept udføres, så temperaturudvidelser kan optages i konstruktionerne uden risiko for ukontrolleret revnedannelse i betonen,” siger Michael Boye. 

Konceptet er certificeret efter ISO9001 standarden og betonen er i ekstra aggressiv miljøklasse. Konstruktionerne opfylder R120 brandkravet jf. Eurocodes. Dermed kan bygherren altid være helt sikker på, at myndighederne vil godkende dokumentationen for bygningens brandmodstandsevne.  

”Det nye konstruktionskoncept giver nogle klare fordele for kunden, da behovet for løbende vedligehold af bygningen begrænses, og dens levetid forlænges. Det betyder også, at driftsindtægterne ved parkeringshuset kan fastholdes konstante, da der ikke er samme behov for at lukke det helt eller delvist, som når samlingsfugerne skulle udskiftes,” siger Michael Boye.

Entreprenørerne høster desuden den fordel, at de sparer en arbejdsgang og mange arbejdstimer, fordi de ikke længere skal konstruere kompositløsningen med membraner og et ekstra lag beton, som man tidligere har gjort. Med det nye koncept er Spæncom kommet flere af de traditionelle problemer ved konstruktionen og driften af parkeringshuse i forkøbet.

Første parkeringshus under opbygning i Holstebro

Med næsten 400 parkeringspladser bliver et parkeringshus under opførelse i Holstebro det første, hvor Spæncoms nye koncept implementeres.

”Vi har mange gode erfaringer med Spæncom, som vi har samarbejdet med i over 15 år. Jeg er meget spændt på det nye koncept og på at se hvordan det fungerer i praksis,” siger ingeniør Niels Kruse fra murer- og entreprenørfirmaet Kaj Bech.

”Udover at det nye P-hus koncept har en konkurrencedygtig pris, bidrager Spæncom også med værdifuld erfaring, viden og rådgivning. Spæncom har været med helt fra starten af projektet over planlægningen, beregningerne og helt til leveringen. Det sparer os for en del arbejde, hvilket er meget værdifuldt i et projekt som dette,” siger han.

Parkeringshuset skal efter planen afleveres januar 2017.