Når du piller ved arbejdsprocesserne, skal det give mening for brugerne

Annonce – Dato 24 okt 2019

Der er ingen tvivl om, at digitalisering giver mening for virksomheder i byggeriet. Ud med de nulrede timesedler og glemte fakturaer i firmabiler - ind med digital registrering på stedet. Ud med lange ture til grossist, udlejer og lager – ind med hurtig udbringning direkte til pladsen, så produktionen stiger, uden at medarbejderne skal løbe hurtigere.

Men skal I virkelig høste fordelene ved de digitale arbejdsgange, kræver det, at dem, der skal bruge systemerne, også er dem, der høster fordelene (i hvert fald en del af dem) – for ellers løber i hovedet imod en mur af vaner.

Skal I ændre medarbejdernes vaner, skal de nyde godt af gevinsten

Mennesker er som udgangspunkt vanedyr. Derfor vil de helst blive ved med at gøre som de plejer – også selvom det måske ville være smartere for kollektivet at gøre noget andet. I kan ikke forvente, at medarbejderne som udgangspunkt at villige til at ændre på måden, de altid har gjort tingene på, bare fordi det er det bedste for firmaet. Så hellere finde en anden arbejdsgiver, hvor vi fortsætter som altid.

Når I vil indføre nye arbejdsgange, handler det derfor om at have fokus på to vigtige områder:

  1. Hvor stor en fordel bliver ændringen for brugeren?
  2. Hvor meget skal han ændre, for at opnå de fordele?

Hvis I kan give medarbejderne en klokkeklar fordel, så er I allerede halvvejs. Men kræver det, at de grundlæggende skal ændre måden, de arbejder på og kommer det til at kræve timevis af kurser og oplæring, vil I møde modstand – også selvom det i sidste ende kan betale sig for medarbejderne.

På den anden side, så kan et smart system, hvor brugeren ikke er dem, der ender med gevinsten, have det endnu sværere. For hvorfor skulle medarbejderne ændre ved måden, de altid har gjort tingene, hvis de ikke vinder noget på det?

Digitaliseringen indtager byggeriet

Reducér medarbejdernes spildtid – så behøver de ikke løbe hurtigere

Det er derfor vi hos NetHire tager udgangspunkt i medarbejdernes hverdag – med 66% spildtid på en almindelig arbejdsdag, er der masser af potentiale for at øge produktionen, uden at håndværkeren skal løbe hurtigere – og uden at han skal bruge timevis på administration i stedet.

Det er egentlig meget simpelt: Vi sørger for, at værktøjet bliver bragt til og fra arbejdspladsen, så håndværkeren kan koncentrere sig om arbejdet. Det synes vi giver god mening.

Læs mere om, hvordan I giver jeres medarbejdere mere tid på pladsen.