Månedlige data skærer toppen af ejendommens forbrug

Annonce – Dato 12 mar 2024

Digital teknologi fra ista Danmark A/S får beboerne til at spare på vand og energi.

Digital teknologi fra ista Danmark A/S får beboerne til at spare på vand og energi

Viden om forbruget af vand og varme er afgørende for at spare på ressourcerne. Med de digitalt basererede services og produkter fra ista Danmark A/S er det muligt for husstande og virksomheder at følge forbruget, justere adfærd og bidrage til et mere bæredygtigt samfund.

BEBOERE ÆNDRER ADFÆRD

Individuel måling og afregning af varme og varmt vand får beboerne i en lejlighed til at reducere deres forbrug, så forbruget falder med ca. 15 procent. Det er baggrunden for, at Danskerne betaler el, vand og varme efter målt forbrug.

Men der er yderligere besparelser at hente, hvis beboere får information om deres forbrug oftere end en gang om året. Derfor har Europa stillet lovkrav om, at målingen af varme skal ske med digitale målere, der aflæses med fjernaflæsning, for når vi f.eks. modtager månedlige forbrugsoplysninger og kan følge vores forbrug på apps eller hjemmesider, så falder det samlede forbrug typisk med yderligere 10 procent eller mere.

”Beboere kan for eksempel have skruet op for radiatorerne på en kold forårsdag og glemt at lukke ned igen, når det nogle dage senere er blevet varmere. Når de modtager forbrugsoplysninger oftere, får de mulighed for at opdage, at varmeforbruget er røget i vejret og dermed få skruet ned igen”, siger teknisk chef Jens Lunding, ista Danmark A/S.

Beboere kan i følge deres forbrug dagligt med ista’s beboerrettede app EcoTrend, Webportal og ista’s månedlige forbrugsinformationer, som sendes digitalt.

Digital teknologi fra ista Danmark A/S får beboerne til at spare på vand og energi

Appen giver beboere mulighed for at se samtlige forbrugs- og indeklimamålere i deres boliger. Den sammenligner beboernes forbrug med tidligere perioder eller med ejendommens gennemsnitsforbrug, så beboerne har et sammenligningsgrundlag, der indikerer, om deres forbrug er højt eller lavt. De kan på den baggrund vælge at ændre adfærd for at spare på energien og dermed reducere både omkostninger og CO2-udledning.

Der er særlig meget at spare i de ældre bygninger, hvor lejlighederne endnu ikke er energirenoverede og derfor ligger mindre godt energiforbrugsmæssigt – det gælder for eksempel for mange ejendomme med lejligheder, der er opført tilbage i midten af 1900-tallet. Det sker dog også, at beboere i velisoleret nybyggeri bruger mere energi end forventet, fordi de vælger at skrue op for varmen – også her kan servicen med de månedlige forbrugsoplysninger have indflydelse på adfærden.

Digital teknologi fra ista Danmark A/S får beboerne til at spare på vand og energi

SKÆRPEDE KRAV TIL FORBRUGSAFREGNING

De senere år har EU haft et stort fokus på, hvordan digitalisering kan bidrage til øget information i forbindelse med forbrugsafregning. Derfor skal nye målere kunne fjernaflæses, og forbrugere med fjernaflæste målere skal kunne se deres forbrug mindst hver måned. Fra 2027 skal samtlige målere, som anvendes til forbrugsafregning være digitale og kunne fjernaflæses. Det betyder, at de sidste fordampningsmålere forsvinder fra de danske lejligheder.

Ista

SMARTERE BRUG AF DATA

ista Danmark A/S implementerede de første digitale radiatormålere for mere end 30 år siden og har lige siden forbedret og optimeret målere og fjernaflæsningssystemerne.

”Vi arbejder dagligt for at øge anvendelsen af de indsamlede data til bedre og smartere services. En digitalisering af bygningen kan øge den bæredygtige bygningsdrift og energibesparelser på tværs af energisektorerne med helt op til 25%,” fortæller Jens Lunding, ista Danmark A/S.

OM ISTA

ista begyndte som en dansk virksomhed for mere end 100 år siden. Dengang, som i dag, var målet at hjælpe med at reducere energiforbruget og sikre en fair forbrugsafregning. Virksomheden, der var kendt som Clorius, er nu en del af en international virksomhed, som med digitale produkter og services hjælper os med at spare energi i bygninger. Virksomhedens løsninger findes i 13 mio. lejligheder og er fordelt over 22 europæiske lande.

Kontaktoplysninger: Mads.flemmert@ista.dk, 22204165