Juul & Nielsen sparer 30% på værktøjsindkøb

Annonce – Dato 7 nov 2019

En samlet værktøjsmasse styret fra central hånd, hvor de enkelte projektledere ”lejer” grej på deres byggesager, har betydet en kæmpe adfærdsændring hos Juul & Nielsen. For hvor projektledere før i tiden stædigt holdt fast i eget grej, kæmper de nu for at aflevere det tilbage, så det ikke belaster projektets økonomi. Det er den simple opskrift på, hvordan Juul & Nielsen har sparet op imod 30% på deres fælles maskin- og værktøjsindkøb.

”Hvis en byggeleder havde været her længe, var der ofte opbygget et lager af maskiner, som ingen andre fik lov at låne af. Mængden af materiel har været langt over, hvad vi havde behov for. Nu er der styr på, hvad vi har, og vi kan se, hvem der har det. Det er en kæmpe fordel,” fortæller Claus Juul Hansen, direktør i Juul & Nielsen.

Materielstyring er blevet en god forretning for projektlederen og medarbejderen

Juul & Nielsen fandt en simpel metode til at gøre op med silo-kulturen: Intern udlejning gennem it-systemet NetHire. Hvor der før ingen fordel var i at dele værktøj med andre, koster det nu projektlederen penge at have værktøjet liggende ude på pladsen. Derfor har han en personlig interesse i at få det afleveret tilbage.

”Hver måned får projektlederne en opgørelse over, hvilket materiel de har brugt, og hvad de stadig lejer. Det ryger på som udgifter på deres projekt. Det gør, at de får det afmeldt. For de vil ikke have, at den ekstra regning belaster deres sag,” siger Claus Juul Hansen.

Derudover betyder den interne udlejning, at der opspares penge til vedligehold og service: ”Den interne udlejning svarer mere eller mindre til de nyinvesteringer vi laver og omkostningerne i forbindelse med servicering – faktisk er der et lille overskud,” forklarer han.

Intern udlejning hjalp med at nedsætte værktøjsindkøb og stoppe svind

Myndighederne er pjattede med NetHire

En anden fordel er, at der nu er styr på servicering og certificering af værktøj. I NetHire, som oprindeligt var udviklet til udlejningsbranchen, bliver værktøj automatisk indkaldt til lovpligtig service. En fordel i en branche, hvor kravene til servicering og sikkerhed hele tiden stiger.

”Nogle steder aner man ikke, hvornår værktøjet sidst har været til service. Hos os er vi slet ikke i tvivl. Det betyder også, at arbejdstilsynet er helt pjattede med vores materielstyring. Men det stiller selvfølgelig også krav til os – for hvis vi ikke har styr på sagerne, så kan man se det med det samme,” siger Claus Juul Hansen.

Læs mere om, hvordan Juul & Nielsen optimerede deres værktøjsindkøb og desuden sparede 15% af deres transportomkostninger her.