Annonce – Dato 23 sep 2025
Arminox har ekspertise fra store projekter som Storebæltsbroens renovering.
Rustfrit armeringsstål koster i gennemsnit fem-syv gange mere end traditionelt sort armeringsstål, men det kan både på kort og længere sigt spare penge og mindske udledningen af CO2 i byggeriet.
På den korte bane er der ofte besparelser ved en intelligent anvendelse af rustfri armering i betonkonstruktioner, som gør det muligt at skære ned på forbruget af beton og stål, uden at det går ud over konstruktionens holdbarhed.
På den lange bane sparer rustfrit armeringsstål vedligeholdelse og giver anlægget længere levetid.
Den midtjyske producent af armeringsstål, Arminox A/S, har gennem årtier været én af verdens førende leverandører og udviklere af rustfrit armeringsstål til bygge- og anlægsbranchen.
”Rustfrit stål har udviklet sig, både når det gælder det byggetekniske og de forskellige legeringer, og vi bliver hele tiden klogere, og for øjeblikket søger vi faktisk nye salgsrådgivere, som kan hjælpe med at dele al den spændende viden, vi har oparbejdet gennem flere generationer”, fortæller adm. direktør Michael Reventlow-Mourier, Arminox A/S.
Arminox rådgiver om anvendelse af de forskellige typer rustfri og syrefast armeringsstål, og virksomheden sikrer kvaliteten af alle leveringer med trækprøver og test af de mekaniske egenskaber i eget laboratorie på fabrikken i Mønsted.
”Det er normalt kun de kritiske dele af konstruktionen, der armeres med rustfrit armeringsstål, så merudgiften bliver ikke nødvendigvis kæmpestor, for det er måske kun to procent af armeringen i konstruktionen, der skal være rustfrit og/eller syrefast armeringsstål. Vi lægger vægt på at foretage de intelligente valg”, forklarer direktøren.
Det kan være omkostningskrævende at renovere betonkonstruktioner med armering i traditionelt sort stål.
Storebæltsbroen blev indviet i 1998, men allerede i 2004 var det nødvendigt at renovere betonlaget på Østbroens to ankerblokke på grund af korrosionsangreb på armeringen.
Arminox leverede til renoveringen 105 tons rustfri syrefast armeringsstål, som blev forankret i den eksisterende beton. Der blev ved renoveringen anvendt 1.580 ton beton og genanvendt 650 ton betonskærver.
En ekspertgruppe ved det norske Statens Vegvesen peger på nye muligheder for besparelser ved at bruge rustfri armeringsstål. Gruppen har regnet på muligheder for at bygge billigere tunneller og kom i 2023 i en rapport med en række forslag, der sparer både penge og udledning af CO2.
Særligt ét tiltag giver store besparelser. Når tykkelsen på betonelementerne reduceres fra 15 til 12 centimeter er det muligt at nøjes med et enkelt armeringslag i stedet for to. Statens Vegvesen konkluderede i en pressemeddelelse, at betonvæggene stadig vil være mere end stærke nok, og hvis der bruges rustfrit armeringsstål, vil tunnelvæggenes levetid øges fra 50 til 100 år.
For yderligere information kan Arminox A/S kontaktes på tlf: 86 64 50 11 eller på mail: arminox@arminox.com